علی اکبر قلی زاده؛ شهلا صمدی پور
چکیده
گردشگری بهعنوان یک صنعت کاربر به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. مجموعه عوامل مذکور میتواند به رشد اقتصادی بالاتر کشورهای میزبان منجر شود و به افزایش سرمایهگذاری در سایر بخشهای اقتصادی بیانجامد. یکی ...
بیشتر
گردشگری بهعنوان یک صنعت کاربر به بهبود اقتصاد در زمینه اشتغال در مقاصد گردشگری، توسعه زیرساختها، حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تاریخی و جدید و درک بهتر مردم جهان از یکدیگر کمک میکند. مجموعه عوامل مذکور میتواند به رشد اقتصادی بالاتر کشورهای میزبان منجر شود و به افزایش سرمایهگذاری در سایر بخشهای اقتصادی بیانجامد. یکی از بخشهای متأثر از افزایش رشد اقتصادی، بخش مسکن است. هدف از مقاله حاضر، تحلیل اثر توسعه گردشگری خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی فصل اول 1391 تا فصل اول 1400 میباشد. به این منظور، تعداد گردشگران خارجی ورودی به کشور بهعنوان شاخصی برای توسعه گردشگری و متغیرهای قیمت دلار، جمعیت، تعداد بزرگراههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی و تعداد پروانههای ساختمانی صادرشده بهعنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدند و روش خودتوضیحی با وقفههای توزیعی برای برآورد بهکار برده شد. نتایج حاصل از برآورد نشان داد که تعداد گردشگران خارجی بر قیمت مسکن در ایران طی دوره زمانی مورد مطالعه اثر منفی داشته است. قیمت دلار، جمعیت و تعداد بزرگراههای تحت حوزه استحفاظی وزارت راه و شهرسازی بر قیمت مسکن اثر مثبت و تعداد پروانههای ساختمانی صادرشده بر قیمت مسکن اثر منفی داشتهاند.